TIPS FÖR SÖMNPROBLEM


Sömnproblem är väldigt vanlig för folk i tonåren och det kan skada mer än man tror. Sömnen är livsviktig. När du sover pågår intensiv reparation och återuppbyggnad. Ju mer stress och ansträngningar du utsätter dig för under dagtid, desto viktigare är nattens sömn.

Visste ni att?:

...åldern ökas. Eller hur man ska säga.. Risk att dö i förtid.

...Man omedvetet vaknar upp väldigt kort cirka 5 gånger per natt?

...Vi sover en tredjedel av våra liv?

...Sömnproblem är vanligt, under ett år drabbas drygt en tredjedel av befolkningen av det.

Tips för er med sömnpbroblem och ligger och vrider er halva nätterna:

Gå upp en halvtimme innan man brukar gå upp. Det hjälper för de flesta. Man blir alltså då lite tröttare på kvällen och har lättare att somna. En halvtimme räcker.

Läs en ganska tråkig bok eller skol- papper/böcker. Om du lägger dig i sängen runt tio tiden och läser t.ex. tråkiga kurs papper så tröttar du ut både hjärnan och ögonen. Du orkar tillslut inte läsa mer och somnar på direkten.

Drick varm mjölk eller oboy (varm) innan du ska sova.

Ät något sockerrikt någon timme innan du ska sova. Du får du en sockerkick och bli pigg en stund, sen sätter insulinet igång och sockret gör dig tröttare än innan.

Ta fram papper och penna och skriv av dig. De flesta människors hjärnor börjar arbeta som mest på kvällen/natten. Det kan då vara jobbigt att somna, då alla tänkar cirkulerar i din hjärna. För vissa kan det kännas bättre om man skriver ner allt man tänker på och sedan kanske titta på de på morgonen. Vissa får sina bästa idéer inna de ska somna. Det kan ju vara alla tankar i ditt huvud som håller dig vaken...

Tänk igenom din dag. Gör om hela din dag som en lång berättelse från början tillslut. Alla detajler beskriver du en för en. Du gör detta samtidigt som du blundar och ligger i sängen. Då kommer din "berättelse" tillslut omvandlas till drömmar och du somnar.

Sov svalt. Lufta rummet ca 30 minuter innan du ska lägga dig så blir det skönare att sova sen.

Undvid att titta på tv i sängen. Tvn kan stressa upp dig och få din hjärna att jobba för mycket, som kan hålla dig vaken längre.

KÄLLOR: Allmän utbildning, nätet.


Kommentarer
Postat av: Emma

Svar: Vad roligt att du vill vara med och tävla! :)



Jag publicerar inte ditt bidrag innan tävlingen är avslutat, så att ingen kan härma dig eller andras bidrag.



Jag hör av mig när tävlingen är avslutat.



Lycka till! :)

2010-05-10 @ 19:59:34
URL: http://absolutelyemma.blogg.se/
Postat av: Emma

Vilken tur att jag inte lider av sömnproblem :P Jag somnar nästan direkt när jag lägger mig ner :P

2010-05-10 @ 20:00:02
URL: http://absolutelyemma.blogg.se/
Postat av: En nyfiken friidrottare

Hej jag går på friidrott, och jag har hört att du också gör det. Vilken är din favorit gren? Vad är ditt pers i Längd?, höjd?, 60m?, 200m?, och kula?. Jag har sett dig på tävlingar och jag tror att du är en väldigt duktig friidrottare.



MVH En nyfiken friidrottare!

2010-05-10 @ 20:05:59
URL: http://---
Postat av: Jasmine Cookie Brown

JAG HAR SÖÖMNPROBLEM, SÅ ATT ALLA VET. :D

2010-05-12 @ 16:32:39
URL: http://jasminebrown.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0